Labels
“Verkopen tijdens het solliciteren moeten we juist voorkomen”
[Richard Draaijer, mede-cursusleider van de cursus Onderscheidend solliciteren]
‘Veel mensen die de cursus Onderscheidend solliciteren volgen, vragen zich af hoe ze zichzelf moeten verkopen tijdens een sollicitatiegesprek. Maar dat ‘verkopen’ is nou precies wat we willen voorkomen. Het is ons doel om een sollicitatie af te stemmen op wie je bent en om dat zo goed en authentiek mogelijk over te brengen. Daarnaast kijken we grondig naar vacatureteksten om te zien wat de werkgever nou werkelijk vraagt.
De cursus bestaat uit zeven tot acht dagdelen. Naast het vaste programma is er veel aandacht voor het individu. Bij Manon hebben we sterk de nadruk gelegd op het presenteren van jezelf. Een werkgever vraagt bijvoorbeeld vaak om iets over jezelf te vertellen. Het is goed om vooraf te bedenken wat je kwijt wilt: ga je iets vertellen over je hobby’s, je privésituatie of eerdere ervaringen op het werk?
We proberen ook de talenten en vaardigheden van cursisten boven water te krijgen. Veel mensen bagatelliseren vaardigheden die hun makkelijk afgaan, of ze denken dat iedereen dat kan. Het is belangrijk dat cursisten zich bewust worden van hun vaardigheden en die anders leren waarderen. Manon is heel daadkrachtig en gedreven. Ze wil altijd een oplossing realiseren voor anderen. Haar werk wordt belangrijk op het moment dat ze iets kan doen voor een ander. Dat geeft richting en dat kun je ook gebruiken in je motivatiebrief.
Vanuit de behoefte om te willen werken, was Manon geneigd om de eerste mogelijkheid die ze kreeg aan te grijpen. Dat zien we overigens vaker. Wij benadrukken in de cursus om niet alleen te kijken of je ergens mág werken, maar ook of je ergens wílt werken. Of de baan echt bij je past. Zo heb je een grotere kans dat je voor langere tijd een waardevolle toevoeging bent voor de organisatie en de organisatie voor jou. Manon is door dat inzicht niet ingegaan op haar eerste aanbod, maar koos voor hetzelfde werk bij een andere locatie.’