Labels

Verhaal coach

‘Samen met samenwerkingspartners heb ik gekeken welke opleiding en opleider goed bij Erika zouden passen’

Dankzij loopbaanbegeleider Titia Terpstra van De VAKbeweging kon Erika een BBL-opleiding volgen met behoud van uitkering. Nu kan ze eindelijk haar droom waarmaken: werken als pedagogisch medewerker in de kinderopvang.

Titia Terpstra

‘Als loopbaancoach weet ik dat er ongelooflijke tekorten zijn in de kinderopvang. Maar mijn kennis van de arbeidsmarkt is nooit de basis van een gesprek met een kandidaat. Ik kijk eerst waar iemands verlangens liggen, wat iemand wil en kan. Daarvoor zet ik onder meer een interesse- en competentietest in. Over de uitkomst ga ik met de kandidaat in gesprek. Soms zijn meerdere gesprekken nodig om erachter te komen wat iemand wil, maar bij Erika was het meteen overduidelijk.’

Pedagogisch medewerker
‘Omdat ik nooit een conclusie trek op basis van één gesprek of één testuitslag, heb ik ook een waarde-oefening met Erika gedaan. Ik gebruik daarvoor een stapel kaarten met vragen over wat iemand belangrijk vindt in een baan, zoals carrière kunnen maken, avontuur of zelfontwikkeling. Uit de antwoorden van Erika bleek dat een maatschappelijke baan, waarbij ze in een team kan werken en mensen kan helpen, goed bij haar zou passen. Dat sloot ook aan bij wat ze zelf al aangaf te willen: een baan als pedagogisch medewerker.’

Met partners kijken naar mogelijkheden
‘Erika had wel een afgeronde mbo-opleiding, maar niet in de juiste richting. Ze moest dus opnieuw een opleiding volgen. Een BBL-traject leek mij hiervoor de beste optie. Daarbij combineer je werken en leren, waardoor je tijdens je studie inkomen hebt. Vooral dat laatste was belangrijk voor Erika, want ze is een alleenstaande moeder en heeft haar inkomsten dus echt nodig. Ik heb haar casus ingebracht in het reguliere overleg met andere partijen waarmee ik nauw samenwerk, waaronder het UWV en gemeenten. Zo konden we samen kijken welke opleiding en opleider goed bij haar zou passen. Ook wist ik dat het UWV BBL-trajecten financiert, waarbij de deelnemer bovendien recht houdt op een uitkering. Ook dat was interessant voor Erika.’

In beeld blijven
‘Om te zorgen dat Erika toegang kreeg tot het opleidingstraject, was het belangrijk dat ze goed in beeld bleef bij het UWV. Dat deed ik door regelmatig op haar casus terug te komen in het overleg en ook Erika trok regelmatig aan de bel. En met succes, want ze kreeg toestemming om via het UWV haar opleiding te volgen en werd voorgesteld aan Sinne Kinderopvang waar ze nu haar stage loopt.’

“Ze is een pareltje”
Onlangs kwam de accountmanager die verantwoordelijk is voor opleidingsplekken bij Sinne Kinderopvang langs in ons team. Hij vertelde over tekorten in de kinderopvang en de opleidingen voor zij-instromers. Ik noemde Erica als voorbeeld van zo’n zij-instromer. Hij had inmiddels met haar kennisgemaakt. “Die gaan we zeker aannemen”, zei hij. “Dat is echt een pareltje.” Dat vond ik zó te gek. Dan hebben wij het goed gedaan, heeft Erica het goed gedaan en heeft hij het goed gezien. Daar doe je het voor.’