Labels

Verhaal deelnemer

‘Dankzij mijn coach ontdekte ik dat er meer mogelijkheden zijn dan ik dacht’

Op het randje van een burn-out wist basisschoolleerkracht Daniëlle Beltman dat het anders moest. Maar wat zijn de mogelijkheden voor een onderwijzers ‘in hart en nieren’? Dat zocht ze uit, samen met coach Nathalie Bourne van De VAKbeweging.

Danielle

De gang van zaken in het onderwijs frustreerde Daniëlle steeds meer. Dertig kinderen die zich moeten conformeren aan een bepaalde methode, terwijl die niet voor iedereen even geschikt is. Het volgen van protocollen, het gebrek aan vrijheid om het anders te doen. ‘Ik zag steeds meer kinderen ongelukkig of afwijkend gedrag vertonen. Ik kon voor hen niet doen wat ik wilde.’

Burn-outverschijnselen
Daniëlle besefte dat ze tegen een burn-out aanzat en dat ze hulp nodig had. ‘Ik begon burn-outverschijnselen te vertonen: snel huilen, snel uit evenwicht gebracht, een machteloos gevoel en een lichaam dat ook fysiek begon te protesteren. Toen heb ik de hulp ingeroepen van een loopbaancoach van De VAKbeweging. Ik wilde weten hoe ik tot mijn pensioen op een gezonde manier kon blijven werken. Mijn gedachte was om dat binnen het onderwijs te doen. Ook omdat ik geen idee had wat ik anders moest. Ik ben een onderwijzeres in hart en nieren.’

Opties trechteren
Samen met loopbaancoach Nathalie nam ze haar opties door. ‘Nathalie stelde voor om eerst heel breed te kijken naar alle mogelijkheden en vervolgens stapje voor stapje de opties te trechteren. Parallel daaraan maakten we een plan om op een goede manier om te gaan met werkdruk en te functioneren binnen een systeem dat je natuurlijk binnen elke baan hebt.’

Het traject begon met het opstellen van een IK-overzichtkaart. ‘Daarbij keken we niet alleen naar werk, maar ook naar mij als persoon: wie ben ik, waar sta ik voor, welke waarden, interesses en hobby’s heb ik? In drie minuten tijd moest ik per onderdeel zoveel mogelijk zaken opschrijven. Daarna moest ik van elk onderdeel drie punten uitkiezen die het meest waardevol voor me waren. Dat gaf al veel inzicht. Ook heb ik online een heel uitgebreide vragenlijst ingevuld over werk: werk ik liever op kantoor of juist niet? Welke werkvelden vind ik interessant? Dat leverde een lijst op met werkvelden die bij mij passen. Samen met je IK-overzichtkaart kun je daar bepaalde conclusies aan verbinden.’

Onderwijs bovenaan
Daniëlles top 3 bestond uit onderwijs, pedagogisch medewerker en creatieve therapie. ‘Pedagogisch medewerker viel meteen af, ik ken de inhoud van het vak en dat is niet wat ik wil. Onderwijs leverde een dilemma op: dat vind ik het leukst, maar daar liep ik ook op stuk. Dankzij gesprekken met Natalie kwam ik op het idee om eens te onderzoeken of andere onderwijsvormen bij me zouden passen. Zo kwam ik uit bij de School of Understanding. Een basisschool die is opgericht door iemand die als kind zelf vastliep op school. Het is een vernieuwend concept zonder klassikale lessen. Toevallig was er een vacature, ik solliciteerde en werd aangenomen.’

‘Alles wat bij me past komt samen’
Naast haar nieuwe baan, besloot Daniëlle ook een opleiding te gaan volgen. ‘Ik word ouder, wat als ik het niet volhoud voor de klas? De derde optie die uit de arbeidsmarktanalyse kwam, was creatieve therapie. Het mooie was dat ook uit de IK-overzichtkaart bleek dat creativiteit heel belangrijk voor me is. Dat wist ik natuurlijk wel - ik deed graag creatieve dingen met de leerlingen - maar ik had me nooit gerealiseerd dat ik daar mijn beroep van kon maken.’
Inmiddels is Danielle begonnen met een eenjarige post-hbo opleiding creatieve therapie. ‘En het mooie is: ik mag op mijn nieuwe school gelijk toepassen wat ik tijdens mijn opleiding leer. Het lijkt alsof alles wat bij me past ineens samenkomt.’

Ontdekt hoe ik mijn hart kan laten spreken in mijn werk
Danielle kijkt terug op een waardevol coachingstraject. ‘Het meest helpend was het proces om te ontdekken wie ik ben, waar mijn hart ligt en hoe ik dat kan laten spreken in mijn werk. Het klinkt misschien wat vaag, maar zo is het echt. Ik kon zelf niks anders bedenken dan werken in het regulier onderwijs, maar de wereld bestaat niet alleen uit het pad waar je op loopt. Er zijn nog allerlei zijwegen die je kunt bewandelen. Dankzij loopbaancoaching heb ik die ontdekt.’